PORADY DLA RODZICÓW

Trening Umiejętności Społecznych w formie zabawy „Popołudnia rodzica i dziecka przedszkolnego” – ARTYKUŁ

Umiejętności społeczne rozwijają się najintensywniej w wieku przedszkolnym. To właśnie wtedy dziecko uczy się współpracy, rozpoznawania emocji, komunikowania potrzeb, naprzemienności i budowania relacji z rówieśnikami oraz dorosłymi. Choć część tych kompetencji kształtuje się naturalnie, rodzic może w prosty i przyjemny sposób wspierać ich rozwój – poprzez codzienną zabawę.

Poniżej przedstawiono, jak zwykłe popołudnia mogą stać się okazją do wartościowego treningu umiejętności społecznych.

Dlaczego warto trenować umiejętności społeczne?

Dziecko w wieku przedszkolnym wciąż uczy się:

  • regulowania emocji,
  • empatii i zrozumienia perspektywy innych,
  • rozwiązywania konfliktów,
  • współpracy i czekania na swoją kolej,
  • mówienia o potrzebach i odmawiania w sposób akceptowalny społecznie.

Systematyczny trening w atmosferze bezpieczeństwa i zabawy sprawia, że dziecko łatwiej radzi sobie w relacjach z rówieśnikami, w grupie przedszkolnej i podczas nowych sytuacji społecznych. Zabawa jako najlepsza forma nauki. Zabawa jest naturalnym językiem dziecka – pozwala mu eksperymentować, popełniać błędy, powtarzać sytuacje społeczne bez presji i uczyć się poprzez doświadczenie. Dzięki temu staje się idealną formą treningu.

Wspólna zabawa rodzica z dzieckiem:

  • wzmacnia więź,
  • daje poczucie bezpieczeństwa,
  • modeluje właściwe zachowania społeczne,
  • uczy komunikacji i obserwacji emocji.
  • Pomysły na popołudniowy trening umiejętności społecznych
  1. Zabawy w role

Świetne do nauki komunikacji, empatii i rozwiązywania konfliktów.

Przykłady:

  • „Sklep”, gdzie dziecko ćwiczy proszenie o coś, dziękowanie, czekanie na kolej.
  • „Lekarz”, „kucharz”, „budowniczy” – odgrywanie scenek z życia uczy reagowania na różne sytuacje społeczne.
  • Mini scenki emocjonalne: „Co zrobimy, gdy ktoś zabierze naszą zabawkę?”, „Jak poprosić o pomoc?”.

 

  1. Zabawy na współpracę

Uczą planowania, komunikacji i wspólnego dążenia do celu.

Pomysły:

  • budowanie wieży z klocków „na zmianę”,
  • wspólne układanie dużych puzzli,
  • wyzwania typu: „zróbmy tor przeszkód, w którym każdy wymyśla jedną stację”.
  1. Gry na czekanie na swoją kolej

Umiejętność trudna dla przedszkolaków.

Najlepsze aktywności:

  • proste gry planszowe,
  • gra w memory, domino,
  • zabawa „Gorący ziemniak”.
  1. Zabawy w rozpoznawanie emocji

Rozwijają empatię i inteligencję emocjonalną.

Propozycje:

  • „Kalambury emocji” – rodzic pokazuje miną daną emocję, dziecko odgaduje (i odwrotnie),
  • czytanie krótkich historyjek obrazkowych o emocjach i rozmowa: „Co czuje bohater? Dlaczego?”,
  • tworzenie „termometru emocji” – domowego narzędzia do pokazywania, jak silna jest dana emocja.
  1. Zabawy ruchowe regulujące emocje

Pomagają opanować napięcie i uczą współdziałania.

Przykłady:

  • „Stop! Start!” – dziecko uczy się hamowania reakcji,
  • taniec z chustą animacyjną,
  • „Wyspa emocji” – skakanie na wyspy z nazwami emocji i omawianie sytuacji, w których się pojawiają.

Jak rodzic może wspierać dziecko podczas zabawy?

  • Modelować spokojną komunikację („Teraz twoja kolej, moja będzie za chwilę”).
  • Nazywać emocje swoje i dziecka („Widzę, że jesteś rozczarowany, że nie wygrałeś”).
  • Stawiać jasne zasady, ale z empatią.
  • Chwalić wysiłek, a nie tylko efekt („Podobało mi się, jak czekałeś na swoją kolej”).
  • Być obecnym – 15 minut uważnej zabawy to więcej niż godzina „w biegu”.
  • Wspólne popołudnia jako inwestycja w przyszłość

Regularne, krótkie zabawy po przedszkolu są doskonałym sposobem na rozwijanie kompetencji społecznych. Nie wymagają dużych przygotowań ani specjalistycznych narzędzi – najważniejsza jest uważność rodzica i radość płynąca ze wspólnego czasu.

W efekcie dziecko:

  • lepiej radzi sobie z emocjami,
  • potrafi współpracować,
  • buduje pewność siebie w relacjach,
  • szybciej odnajduje się w sytuacjach społecznych.
  • A rodzic zyskuje nie tylko spokojniejszą codzienność, ale też mocniejszą więź z dzieckiem.

 

 

 

Opracowała : Elżbieta Miękczyńska-Gronowska
Trener Umiejętności Społecznych, Terapeuta,
Nauczyciel Wspomagający

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *